مدیریت دانش و فناوری اطلاعات


گردآورنده : دکتر مجید موسوی
saman.ms6757@gmail.com اگر می خواهید موفقیتی داشته باشید، یادگیری درب ورودی آن است.

تخصص ها:

  • مشاوره کسب و کارهای سازمانی
  • مشاوره کسب و کارهای نوپا و استارت آپ
  • مشاوره پروژه های مدیریت دانش (KM)
  • مشاوره سیستم های یکپارچه برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)
  • مشاوره پروژه های باز مهندسی فرآیند کسب و کار (BPM)
  • مشاوره سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)
  • مشاوره پیاده سازی سیستم های روابط عمومی
  • مشاوره خدمات دیجیتال مارکتینگ و برندینگ
  • مشاوره خدمات فروش و بازاریابی
  • مشاوره برگزاری همایش، سمینار و کنفرانس های ملی

برچسب ها:

مدیریت دانش و فناوری اطلاعات

مهمترین وجه مشترک بین مدیریت  دانش و مدیریت اطلاعات به مفهوم مدیریت ( اجرا، سرپرستی،برنامه ریزی و سازماندهی ) بر می گردد. علاوه بر این چون دانش نوعی از اطلاعات است ، مدیریت دانش نیز نوعی از مدیرت اطلاعات محسوب می شود. می توان گفت مدیریت دانش ، فراتر از مدیریت اطلاعات است.مدیریت اطلاعات بر چگونگی ایجاو و ترکیب اطلاعات توجه دارد، در حالیکه مدیریت دانش کار ایجاد و ترکیب دانش را انجام می دهد. علاوه بر این مدیریت اطلاعات دیدگاهی جزءنگر و مدیریت دانش دیدگاهی کل نگر است.

 از آنجا که فرایندهای مدیریت دانش تخصصی تر است و دیدگاهی کل نگر دارد، برخی فعالیت ها که در فرایند مدیریت دانش دیده می شود، در فرایند مدیریت اطلاعات وجود ندارد.بر این اساس می توان گفت مدیریت دانش به برقراری ارتباط، کسب تجربه از دنیای پیرامون و دانش اندوزی می پردازد. در حالیکه در فرایند مدیریت اطلاعات فقط می توان اطلاعات و دانش را طبقه بندی کرد.

 

در این پست بخوانید: راهکارهای پیشنهادی برای پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت های تولیدی

 

که با استفاده صحیح از فناوری اطلاعات می توان به طبقه بندی و توزیع دانش پرداخت.بدون فناوری اطلاعات برای گسترش و عرضه دانش ، مبادلات دانش بی گمان نحلی و محدود خواهد بود. کمبود وقت برای جستجوی دانش ، دانش آفرینی و مبادله آن برای سازمانها مشکلی زیر ساختی به شمار می آید.

دانش ممکن است به وسیله شبکه های غیر رسمی و خود سامان یافته در شرکت هایی که به مرور نظام مند می شود به وجود آید . محفل های علمی، متشکل از افراد مطلع که به دلیل علاقه های مشترک گرد هم می آیند. معمولا از طریق گفت گو های رودر رو ، تلفنی و یا از طریق پست الکترونیک و شبکه های ارتباطی به وجود می آید.

 در سالهاي اخير پيشرفت هاي چشمگيري در زمينه فناوري اطلاعات به وجود آمده است كه امكانات جديدي را براي فرايند مديريت دانش به وجود آورده است.

براي مثال ابزارهايي مانند نخازن داده ها با ظرفيت بالا،سيستم هاي پشتيبان تصميم گيري (DSS) و ظهور سيستم هاي الكترونيكي پشتيباني عملكرد (EPSS)  كمك هاي زيادي به مديريت دانش كرده اند. تعداد روز افزون كامپيوتر هاي شخصي و شبكه هاي ارتباطي با كسب و حفظ دانش جديد، براي سازمانها امكان كسب موقعيت هاي رقابتي بهتر را فراهم مي كند.

شبكه هاي كامپيوتري مي تواند بين افرادي كه داراي اهداف مشترك ولي از نظر جغرافيايي پراكنده اند ، ارتباط برقرار كندو ايده و خلاقيت شان را فراسوي مرزهاي زماني و مكاني تسهيم و تركيب كند .

بيشترين ارازش فناوري اطلاعات در مديريت دانش ، افزايش قابليت دسترسي به دانش و تسريع انتقال آن است.

فناوري اطلاعات امكان بيرون كشيدن دانش را از ذهن صاحبان دانش فراهم مي سازد. سپس با فن آوري مي توان آن دانش را در قالب هاي منظم گنجاند و به ديگر اعضا ي داخلي  و شركاي تجاري سازمان در سراسر جهان منتقل كردو به رمزگذاري و گاهي به خلق آن كمك كرد.

 نقش فناوری اطلاعات در مدیریت دانش

مديريت دانش فرايندي است كه دانش توليد شده در طول زمان را مديريت مي كند.با مروري بر ادبيات دانش مي توان توافق بر سر گامهاي اساسي زير را مشاهده كرد:

1- كسب دانش

2- سازماندهي دانش

3- تسهيم دانش

4-بكار گيري دانش

تا به حال هيچ فناوري اطلاعاتي نتوانسته هر چهار مرحله دانش را پوشش دهد. معمولا فناوري ها قسمتي از فرايند فوق را پشتيباني مي كنند. براي مثال سيستم هاي خبره و سيستم هاي پشتيبان تصميم گيري مي توانند براي ايجاد دانش به كار روند . مخازن داده ها براي ذخيره سازي دانش و اينترنت براي انتشار آن بكار مي رود.

 ابزارهاي فناوري اطلاعات در مديرت دانش

1-ورودي هاي دانش

  او لين نقطه شروع تعامل مديريت دانش و فناوري اطلاعات ، ابزار جمع آوري دانش است. اين ورودي هاي عبارتند از : اسكنر، ميكروفن ها ، هارد ديسك و ابزارهاي جستجو

2-پايگاه داده ها

 پايگاه داده ها حاوي اطلاعات اساسي مثل اطلاعات فروشندگان، فراورده ها،آمار فروش ،اطلاعات مشتری و ... هستند.

3- موتورهاي بازيابي اطلاعات

  اين ابزار به عنوان واسطه اي براي دسترسي به پايگاه هاي دانش ، مورد استفاده قرار مي گيردو نقش بسيار مهمي در سيستم هاي مديريت دانش دارد.يك موتور جستجو امكان دسته بندي اطلاعات ، رتبه بندي سايت ها و موارد ديگر را كه سبب بالارفتن سرعت و دقت انتقال دانش ميشود را در اختيار مي گذارد.

4-سيستم الكترونيكي مديريت اسناد(EDMS)

  بسياري از اطلاعات مهم سازمان ها در اين سيستم دخيره و محافظت مي شود.

5-انتشارات اكترونيكي

اينترنت و اكسترانت از مهمترين انتشارات الكترونيكي هستند. علاوه بر آن وب نيز نقش اساسي در انتشار دانش دارد.

6- تابلوي اعلانات الكترونيك

همه كاركنان مي توانند پيام هاي خورد را روي آن قرار دهند. همچنين يكي از ابزارهاي مهم براي تبديل دانش ضمني به دانش صريح است.

 مدیریت دانش موضوع ساده ای درباره ذخیره بازیابی انتقال اطلاعات نیست بلکه بیشتر تعبیر و سازماندهی اطلاعات از جهات مختلف است. تنها با تغییر فرهنگ سازمانی است که می توان به تدریج الگوی تعامل بین افراد، فناوریها و فنون را در سازمان خود تغییر داد. وقتی محیط پویا و پیچیده است، برای سازمانها ضروری است به طور پیوسته دانش جدید را به شکلی ایجاد، اعتبار بخشی و کاربرد در محصولات و خدمات خود به کار گیرد.

استفاده از فناوری باعث بهره وری افراد و انسجام اطلاعات در درون سازمان شده و سیستم های اجتماعی تعبیر اطلاعات را از طریق ارائه دیدگاههای مختلف در یک زمینه انجام می دهند.


پسندیدم


سوالات و نظرات کاربران
برای ارسال نظر نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.

مهناز بیرامی        توضیحاتتون کامل و عالی بود 🙏
پاسخ گردآورنده ممنون از اینکه مارو دنبال میکنید