3 روش‌ پیاده‌سازی ERP


گردآورنده : دکتر مجید موسوی
saman.ms6757@gmail.com اگر می خواهید موفقیتی داشته باشید، یادگیری درب ورودی آن است.

تخصص ها:

  • مشاوره کسب و کارهای سازمانی
  • مشاوره کسب و کارهای نوپا و استارت آپ
  • مشاوره پروژه های مدیریت دانش (KM)
  • مشاوره سیستم های یکپارچه برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)
  • مشاوره پروژه های باز مهندسی فرآیند کسب و کار (BPM)
  • مشاوره سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)
  • مشاوره پیاده سازی سیستم های روابط عمومی
  • مشاوره خدمات دیجیتال مارکتینگ و برندینگ
  • مشاوره خدمات فروش و بازاریابی
  • مشاوره برگزاری همایش، سمینار و کنفرانس های ملی

برچسب ها:

3 روش‌ پیاده‌سازی ERP

در نوشته ­های قبلی در مورد ERP و نقش ERP در امور سطح کارخانه و  همچنین 4 دلیل عمده استفاده از ERP در شرکت‌ها  صحبت کردیم و ابعاد چهارگانه در پیاده‌سازی راهکار ERP مورد بررسی قرار دادیم. در این پست در مورد انواع روش­های پیاده سازی ERP صحبت می­کنیم

انواع روش‌های پیاده‌سازی ERP

با توجه به این که دامنه و وسعت سازمان‌ها با یکدیگر فرق می‌کند و توان انجام تغییرات در آن‌ها یکسان نیست ، روش‌های متفاوتی برای نصب و استفاده از سیستم‌های ERP مطرح می‌شوند که انتخاب هر یک از آن‌ها به مدیریت ریسک و سایر عوامل مرتبط با سازمان بستگی دارد.

انفجاری یا یکباره : در این روش تمام بخش‌های عملیاتی سازمان به یک‌باره با پکیج‌های ERP مکانیزه می‌شوند و تمام بخش‌های سازمان تحت تأثیر تغییرات ناشی از استقرار سیستم جدید خواهند بود. سازمان برای پیاده‌سازی سیستم ، یک طرح جامع ایجاد می‌کند. بدین ترتیب نصب و به‌کارگیری تمامی قسمت‌های سیستم به طور همزمان در تمامی واحدهای سازمان آغاز می‌شود. در صورتی که این روش به خوبی اجرا گردد می‌تواند هزینه‌های یکپارچه سازی را کاهش بخشد. این روش در مورد سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان اولیه به‌کار گرفته می‌شود. اما امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما باید دانست که سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان بسیار فراتر از یک سیستم اطلاعاتی سنتی است . این سیستم تنها باعث اتوماسیون فرآیندهای سازمان نمی‌شود، بلکه بسیاری از فرآیندهای سازمان در این بین نیز تغییر می‌کند.

استراتژی انتخابی : در این روش بعضی از بخش‌های مستقل سیستم که برای سازمان دارای اهمیت بیشتری بوده و دارای داده‌های مشترک هستند به طور انتخابی با پکیج‌های ERP مکانیزه می‌شوند و به مرور سایر پکیج‌های مرتبط و مورد نیاز اضافه می‌شوند. بدین ترتیب در هر زمان تنها یکی از واحدهای سازمان درگیر پیاده‌سازی خواهند بود. این روش برای سازمان‌هایی که کمتر صاحب فرآیندهایی هستند که از مرزهای واحد سازمانی فراتر رفته و بیش از یک واحد سازمانی را درگیر می‌کنند ، مناسب تر است. ابتدا هر یک از قسمت‌های سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی به طور جداگانه در واحدهای سازمانی پیاده‌سازی می‌شوند و یکپارچه‌سازی آن‌ها در گام بعدی صورت می‌گیرد. این امر باعث می‌شود که هر یک از واحدهای سازمانی پایگاه داده خاص خود را دارا باشند. در عمل این روش بیش از سایر روش‌ها به‌کار گرفته شده است. پیاده‌سازی قسمت به قسمت، ریسک نصب، تنظیم و به‌کارگیری سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان را با محدود ساختن حوزه پیاده‌سازی کاهش می‌دهد.

روش فرآیندی : در این روش پروسه‌های شرکت از نو طراحی شده و مهندسی مجدد در مورد آن اعمال می‌شود. این روش غالباً در شرکت‌های کوچک تجاری به کار می‌رود. در این روش پیاده‌سازی، بر روی تعدادی از فرآیندهای کلیدی که معدودی از واحدهای سازمانی را در بر می‌گیرند تمرکز صورت می‌گیرد. بدین ترتیب نسخه‌های اولیه سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان ، تنها از عملیات مربوط به فرآیند پوشش داده شده پیشنهاد می‌کنند. اما در نهایت مجموعه فرآیندها تمامی عملیات سازمانی را در برخواهند گرفت.

فازهای عملیاتی استقرار سیستم ERP

فاز صدور اجاره نامه : شامل تصمیم‌گیری و تضمین اعتبار و انتخاب ERP. در این مرحله پکیج‌های ERP، مدیر پروژه و بودجه و زمان بندی اجرای پروژه مشخص می‌شوند. افراد فعال در این فاز عبارتند از : فروشندگان، مشاوران، مدیران ارشد سازمان، متخصصین IT.

فاز پروژه : شامل فعالیت‌های لازم برای آماده سازی و منطبق نمودن پکیج‌های ERP با نیازهای سازمان و اجرای واقعی آن. به عبارت دیگر انجام تنظیمات مربوط به نرم افزار، یکپارچه سازی سیستم ، تبدیل داده‌ها و آموزش انجام می‌شوند. افراد فعال در فاز عبارتند از : مدیر پروژه، اعضای تیم پروژه، متخصصین IT (درون سازمانی)، فروشندگان سیستم و مشاوران.

فاز فروریختگی : پس از استقرار ERP سازمان وارد یک مرحله رکود کارها می‌گردد و تا زمانی که عملیات نرمال نشود ، در این مرحله باقی می‌ماند. در این فاز خطاها شناسایی شده و برطرف می‌شوند کارایی سیستم صورت گرفته و آموزش‌های لازم تکرار می‌شوند و در صورت لزوم از پرسنل کارآمد به جای پرسنل غیر کارآمد به طور موقت استفاده می‌شود. افراد فعال در این فاز عبارتند از : مدیر پروژه، مدیران اجرایی و کاربران نهایی .

فاز حرکت به سوی جلو : ادامه‌ی عملیات تا جایی که سیستم قدیمی با سیستم جدید به طور کامل جایگزین شده و ثابت شود که سرمایه‌گذاری انجام شده توسط سازمان قابل برگشت خواهد بود. همچنین توسعه کسب و کار و افزایش مهارت‌ها و پیاده‌سازی تکمیلی انجام می‌شوند. افراد فعال در این فاز عبارتند از : مدیران اجرایی، کاربران نهایی، پرسنل پشتیبان IT و در بعضی مواقع فروشندگان و مشاوران. » ( امینی ، 1382 )

 


پسندیدم


سوالات و نظرات کاربران
برای ارسال نظر نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.

بتول بنجاری        ممنون از مطالب خوبتون🙏،موفق باشید.
پاسخ گردآورنده سپاس از وقتی که گذاشتید
امیر        عالی بود
پاسخ گردآورنده سپاس
مهناز بیرامی        روش پیاده سازیش با خودتون اقای مهندس موسوی 👍
پاسخ گردآورنده بله شرکت ما تو این زمینه تجربه های زیادی داشته که میتونیم در اختیارتون بزاریم 🙏
مهناز بیرامی        و متشکرم از اطلاعاتتون
پاسخ گردآورنده سپاس از شما