اصول طراحی ست اداری


گردآورنده : مهندس محمد رستگار مقدم
mohammad_rm66@yahoo.com اگر خداوند آرزویى را در دلت نهاد، بدان توانایى رسیدن به آن را در تو دیده است.

تخصص ها:

  • مشاور و مجری برنامه نویسی و طراحی سایت
  • طراح گرافیک
  • مجری ، مشاوره و مدرس دوره های Asp.Net Core
  • مجری ، مشاوره و مدرس دوره های Html & Css
  • مجری ، مشاوره و مدرس دوره های JQuery
  • مجری ، مشاوره و مدرس دوره های Photoshop
  • مجری ، مشاوره و مدرس دوره های UI & UX

برچسب ها:

اصول طراحی ست اداری

اصول طراحی ست اداری

به مجموعه سربرگ ، کارت ویزیت و پاکت نامه یک شرکت در اصطلاح تبلیغات ، اوراق یا ست اداری گفته می شود. گزینه های دیگری از قبیل کاغذ یادداشت ، لیبل ، فلش کارت و کارت های اعتباری و پرسنلی نیز از نمونه های یک ست اداری به شمار می آیند .

 

طراحی سربرگ :

به کاغذهایی که دارای نشان سازمانی جهت نگارش نامه های رسمی و شرکتی مورد استفاده قرار می گیرند سربرگ گفته می شود. سربرگ ها عموما در سایزهای A4 و A5 تهیه می گردند و به ندرت در سایزهای دیگر چاپ می شوند .

 

المان های سربرگ :

لوگو یا نشان تجاری : عموما در سربرگ های ایرانی ، در گوشه فوقانی و سمت راست برگه قرار می گیرد . اما بسته به سلیقه طراح ، قابل انتقال به سایر نقاط برگه نیز می باشد . در واقع قانون نوشته شده و خاصی جهت قرارگیری طراحی لوگو در سربرگ وجود ندارد و در سربرگ های غیراداری و شخصی به سلیقه صاحب اثر بستگی دارد .

تاریخ ، شماره نامه و پیوست : غالبا در قسمت فوقانی و سمت چپ قرار دارد . سایز فونت نوشته آن کمتر از ۱۰ و بیشتر از 12 نمی باشد . تاریخ ، شماره نامه و پیوست یکی از کلیدی ترین المان های سربرگ های اداری و سازمانی است .

اسم ارگان یا شرکت : محل آن در بالای سربرگ است تا در اولین نگاه ، مالکیت آن توسط بیننده تشخیص داده شود . معمولا در مورد فعالیت شرکت ، توضیح کوتاهی با فونت کوچکتر از عنوان ، در زیر آن نوشته می شود .

آدرس و نشانی : یکی دیگر از المان های کلیدی سربرگ ها ، درج راه های ارتباطی با شرکت از قبیل آدرس و نشانی دقیق ، شماره تماس تلفن و فکس ، آدرس وب سایت و ایمیل است تا در صورت نیاز به پاسخ مکاتبات اداری و رسمی ، تمامی راه های ارتباطی در دسترس مخاطب باشد .

نکات دیگری که در طراحی سربرگ قابل توجه هستند و لازم است که در طراحی آن مدنظر طراح قرار گیرند عباتند از :

استفاده از فرم ، خط اشکال و چند رنگ در طراحی سربرگ بلامانع است ، اما نباید از چند زبان استفاده گردد. استفاده از فونت های لاتین ، نه تنها از حرفه ای بودن طراحی می کاهد ، بلکه باعث اشغال بی فایده فضای کاغذ می گردد. به همین علت سربرگ های رسمی غالبا تک زبانه هستند .

به عنوان یک توصیه کلی از به کار بردن نمادهای مذهبی در کارهای گرافیکی بپرهیزید. چرا که استفاده از آن بی احترامی به دین است. اما در سربرگ های ایرانی به اشتباه استفاده از کلام بسم ا… و بسمه تعالی رایج گردیده است .

بهتر است از رنگ زمینه سفید و یا کاملا روشن و ملایم در سربرگ استفاده شود . چرا که استفاده از سایر رنگ ها در هنگام فکس، اسکن و یا فتوکپی ، وضوح خود را از دست می دهد و باعث ناخوانا شدن سایر المان های سربرگ می گردد .

حاشیه حداقل یک سانتیمتر جهت زیبایی و رعایت اصول گرافیکی کافی است .

 

طراحی کارت ویزیت :

یکی از ساده ترین ابزارهای بازاریابی کارت ویزیت است . از کارت ویزیت در موقعیت های مختلفی می توان استفاده نمود. به همین علت لازم است این کارت کاملا به صورت تخصصی و حرفه ای طراحی گردد، خوانا و جذاب باشد تا دلیلی برای انتخاب شرکت شما مشتری ها داشته باشند .

در نظر گرفتن تمام نکات ریز و مهم بر روی کاغذ کوچکی به اندازه ۵×۹ سانتیمتر کار ساده و غیرتخصصی نمی باشد. بلکه تجربه و مهارتی خاص در طراحی گرافیکی می طلبد. در ادامه به برخی از نکاتی که لازم است در طراحی یک کارت ویزیت حرفه ای مورد توجه طراح باشد اشاره می گردد :

عناصری که لازم است بر روی کارت ویزیت در نظر گرفته شود عبارتند از لوگو یا آرم تجاری ، توضیح مختصر از زمینه فعالیت و راه های ارتباطی با شرکت .

سایز فونت نوشته های کارت ویزیت حداکثر ۱۲ است .

در کارت ویزیت برخلاف سربرگ از تنوع فونت بیشتری می توان استفاده نمود ؛ اما بیش از ۳ فونت نیز از حرفه ای بودن کارت می کاهد .

از به کار بردن عکس های دارای جزئیات ، به علت عدم امکان بزرگنمایی ، به شدت بپرهیزید.

کارت های ویزیت دارای اندازه های استاندارد هستند . ولی در صورتیکه که کارت های عمودی را انتخاب کرده اید ، کاستن ۲ تا ۴ میلیمتری از عرض آن باعث جذابیت بیشتر آن خواهد شد .

 

طراحی پاکت نامه :

ابعاد پاکت نامه براساس سربرگ سایز A4 انتخاب می شود . معمولا اندازه پاکت به اندازه ثلث ابعاد سربرگ به اضافه نیم سانتیمتر از هر دو جهت تعیین می گردد .

پاکت نامه نیز همچون سایر اوراق اداری بایستی دارای لوگو، عنوان و نشانی شرکت یا سازمان باشد . معمولا لوگو و اسم شرکت در قسمت فوقانی و چپ پاکت قرار دارد . آدرس نیز در قسمت پایین سمت چپ نوشته می شود . نکته مهم در طراحی پاکت نامه ، قرار دادن محلی جهت الصاق تمبر (در قسمت بالای سمت راست) است . این قسمت باید خالی باقی بماند .

 

کلام آخر و نتیجه

کلیدی ترین نکته ای که در طراحی اوراق اداری حائز اهمیت می باشد لزوم هماهنگی و تناسب بصری در تمامی اوراق است. در واقع یک شخصیت معین باید در سربرگ، کارت ویزیت، پاکت نامه، کارت های اعتباری و پرسنلی و . . . خودنمایی کند تا در نگاه اول هر بیننده ای، هویت آن مشخص گردد. این هماهنگی بصری بوسیله ی اشکال بصری مشترک و یا رنگ پردازی و چیدمان مشابه و . . . قابل نمایش و اجراست . معمولا جهت طراحی ست اوراق اداری، طراحی با کارت ویزیت و سربرگ آغاز و سپس براساس طرح اولیه، سایر اوراق طراحی می گردند .

 


پسندیدم


سوالات و نظرات کاربران
برای ارسال نظر نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.

بتول بنجاری        عالی بود،سپاس از مطالب خوبتون🙏
پاسخ گردآورنده سپاس از وقتی که گذاشتید
امیر        نکات خیلی مهمی بود ، متشکرم 🙏
پاسخ گردآورنده سپاس از لطفتون