چرا اپل یکی از منفورترین برندهای جهان است؟


گردآورنده : دکتر مجید موسوی
saman.ms6757@gmail.com اگر می خواهید موفقیتی داشته باشید، یادگیری درب ورودی آن است.

تخصص ها:

  • مشاوره کسب و کارهای سازمانی
  • مشاوره کسب و کارهای نوپا و استارت آپ
  • مشاوره پروژه های مدیریت دانش (KM)
  • مشاوره سیستم های یکپارچه برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)
  • مشاوره پروژه های باز مهندسی فرآیند کسب و کار (BPM)
  • مشاوره سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)
  • مشاوره پیاده سازی سیستم های روابط عمومی
  • مشاوره خدمات دیجیتال مارکتینگ و برندینگ
  • مشاوره خدمات فروش و بازاریابی
  • مشاوره برگزاری همایش، سمینار و کنفرانس های ملی

برچسب ها:

چرا اپل یکی از منفورترین برندهای جهان است؟

استراتژی‌های اپل باعث شده تا این شرکت مخالفان بسیاری داشته باشد؛ استراتژی‌هایی که برخلاف ظاهر آن، سود خوبی برای اپل دارند.

همه برند‌های مطرح در دنیا، طرفداران و مخالفانی دارند، نمی‌توان گفت یک شرکت مطرح تولیدکننده (هر محصولی)، هیچ طرفدار یا هیچ مخالفی ندارد، اما این درصد طرفداران و مخالفان یک برند است که میزان محبوبیت آن را مشخص می‌کند.

چند سالی است که اپل به عنوان ارزشمندترین برند دنیا انتخاب می‌شود؛ اما این انتخاب نمی‌تواند دلیل بر محبوبیت این برند نیز باشد. همانطور که میلیون‌ها نفر در جهان از صمیم قلب، این شرکت و محصولات آن را دوست دارند، میلیون‌ها نفر نیز از این برند و دستگاه‌هایی که به بازار عرضه می‌کند، متنفرند.

آیا واقعا مردم از برند اپل متنفرند؟

اخیرا تحقیقی در خصوص میزان تنفر افراد از برندها در جهان انجام شد که در این پژوهش از 500 نفر، سوالاتی در خصوص احساس آن‌ها نسبت به برندها پرسیده شد که نتیجه بررسی‌ها نشان داد:

شرکت‌کنندگان، بیش از 150 برند متفاوت را به عنوان برندهایی که از آن‌ها نفرت دارند، قید کردند که تقریبا 50 درصد از برندهای فهرست‌شده، از میان 30 برند ارزشمند جهان بودند.

برای نمونه، برندهای اپل و والمارت را که از جمله برندهای باارزش دنیا به شمار می‌روند، به ترتیب در 12 و 9 درصد از پاسخ شرکت‌کنندگان مشاهده شدند. نتیجه نشان داد که شرکت‌کنندگان نسبت به ارزشمندترین برندها، در مقایسه با برندهای کمتر ارزشمند، احساس نفرت بیشتری دارند.

چرا اپل هدف این حجم از نفرت قرار دارد؟

زیرا مردم معمولا از افراد در صدر انزجار دارند

این یک واقعیت است که هر چه موفق‌تر باشی، افراد بیشتری از تو بیزار خواهند بود. این یعنی به همان اندازه که برند یا هر مورد موفق دیگری می‌توان طرفدار داشته باشد، به همان اندازه ضدطرفدار خواهد داشت. اپل مدت زیادی است که در صدر بسیاری از جداول قرار گرفته است و به لطف این موضوع توانسته طرفداران خود را افزایش دهد و البته به همان اندازه ضدطرفدارهای خود را.

اپل در مقابل ویندوز و اندروبد

بسیاری از انسان‌ها به محصولاتی که خریداری می‌کنند، تعصب نشان می‌دهند، به عنوان مثال زمانی که به دوخت پالتو یک شخص انتقاد می‌کنید، او بدون دلیل باید انتقاد شما را رد کرده و از پالتو خود طرفداری کند. بخشی از این اتفاق طبیعی است، وقتی از محصولی که ما خریداری می‌کنیم انتقاد می‌شود، درواقع به درایت ما برای خرید آن محصول نیز انتقاد می‌شود، به همین دلیل انسان‌ها همواره نسبت به محصولات مورد استفاده خود تعصب دارند. حال چند میلیارد کاربر اندروید به طور طبیعی تنها انتخاب خود را قبول دارند و از سیستم عامل رقیب یعنی iOS خوششان نمی‌آید، همین موضوع در مورد سیستم عامل ویندوز و رقیب آن یعنی مکینتاش نیز صدق می‌کند. حتی در حوزه تلفن هوشمند، میلیون‌ها طرفدار شرکت‌های سامسونگ، هوآوی، شیائومی، وان‌پلاس و دیگر برند‌ها به دلیل آن که زیر چتر اندروید قرار می‌گیرند، حس رقابت و نفرت نسبت به آیفون و IOS دارند.

چون اپل مظهر مصرف گرایی است

بسته به قیمت سهام، اپل معمولاً ارزشمندترین برند در جهان به حساب می‌آید. آنها این موفقیت را تنها با فروش میلیون‌ها محصول لوکس خود به مردم بدست نمی‌آورند، بلکه این باور را در مردم ایجاد کرده‌اند که محصولات آنها باعث پیشرفت و بهترشدن زندگی می‌شود. این موضوع را به خوبی می‌توان در کنفرانس‌های اپل و سخنانی که توسط مدیران این شرکت مطرح می‌شود، دید. در حالیکه ادعای اپل در این مراسم لزوماٌ دروغ نیست، اما استفاده کاربران در اکثر موارد بسیار عادی است. برای افرادی که محو تبلیغات پررنگ و لعاب اپل نمی‌شوند، همه چیز درخصوص این شرکت، اشتباه به نظر می‌رسد.

به دلیل وجود طرفداران متعصب اپل

وفاداری طرفداران اپل نسبت به این برند معمولا به سطوح فرقه‌های مذهبی می‌رسد و به همین خاطر چنین طرفدارانی از انواع محصولات اپل-فارغ از کیفیت آن‌ها-تعریف و تمجید می‌کنند. حتی اگر نسبت به اپل نظر خاصی نداشته باشید، برخورد با طرفدارانی که می‌خواهند کیفیت بالای محصولات این شرکت را به شما ثابت کنند، باعث می‌شود که نسبت به این برند نظر منفی پیدا کنید. چنین افرادی طوری با اشتیاق زیاد از کیفیت بالای محصولات اپل صحبت می‌کنند که گویی بخشی از سود این شرکت به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

اپل، گران است

شاید اساسی‌ترین و مهم‌ترین دلیل نفرت از اپل، گران بودن تولیدات آن باشد، موردی که تا حدودی ریشه دیگرعوامل نیز است. گران بودن محصولات اپل برکسی پوشیده نیست، بسیاری از مردم اصلا نمی‌توانند به خرید محصولا این شرکت فکر کنند، گروهی دیگر هم که از نظر مالی مشکلی ندارند، ترجیح می‌دهند از محصولات اقتصادی‌تر استفاده کنند و پول خود را صرف چیز‌های با اهمیت‌تری کنند. این دو گروه به دلیل گران بودن محصولات اپل، علاقه‌ای به آن ندارند.

چون اپل سیاست صادقانه‌ای ندارد

در کارنامه اپل نکات منفی زیادی به چشم می‌خورد  مانند:

  1. قرار دادن شارژرهای کند در جعبه و فروش جداگانه شارژهای سریع (سیاستی که به گوشی‌های اندروید هم منتقل شد)
  2. عرضه نسخه پایه آیفون‌ها با حافظه کم برای تحریک کاربران به خرید نسخه گران‌قیمت‌تر
  3. کند کردن عمدی پردازنده‌ها به‌دلیل مشکلات باتری و ترغیب کاربران به تعویض زودتر دستگاه از روی ناچاری و عدم امکان تعمیر دستگاه‌های اپل در فروشگاه‌های غیررسمی

تنها نمونه‌ای از این موراد به حساب می‌آیند. اینها دلایل موجهی برای عدم تمایل به اپل است که در طی سالیان سال تعدادی از کاربران را از این برند دور کرده است. اما شاید دلیل اصلی این نفرت یک چیز باشد…

 

اپل یک حصار به دور مشتریان خود کشیده که وارد شدن به آن برای همه ممکن نیست، حصاری توسط که قیمت بالا محصولات این شرکت ایجاد شده و هرکسی که نتواند وارد آن شود، از اپل متنفر خواهد شد. درون حصار نیز مشتریان اپل قرار دارند که بسیار به برند محبوب خود متعصب هستند و اپل نیز با تعریف و تمجید از تولیداتش، حس خاص بودن را در آن‌ها ایجاد می‌کند. 


پسندیدم


سوالات و نظرات کاربران
برای ارسال نظر نیاز است وارد سایت شوید. در صورت نداشتن حساب کاربری عضو شوید.

مهناز بیرامی        عالی بود 👍👍
پاسخ گردآورنده سپاس از لطفتون